PTR - Projekt rakiety eksperymentalnej Hipersonal

Share

Oficjalnie wiadomo, że planowane loty rakiet eksperymentalnych budowanych przez członków Polskiego Towarzystwa Rakietowego, odbędą się w zakładanych wcześniej terminach, tj. 09/10.04 br. na poligonie w Toruniu. Wcześniej PTR komunikował, iż loty eksperymentalne rakiet badawczych na pasie taktycznym "Bucież" poligonu w Drawsku Pomorskim z przyczyn niezależnych od PTR zostały odwołane. Poniżej przedstawiamy kolejną część cyklu. Dziś przyjrzymy się projektowi rakiety Hipersonal.

Projekt HIPERSONAL,  zrodził się pod koniec stycznia 2004 roku podczas dyskusji prowadzonej  na forum pirotechnicznym w dziale modelarstwa rakietowego. Projekt ma na  celu doprowadzić do skonstruowania amatorskiej rakiety zdolnej pokonać  prędkość dźwięku. Do tego czasu trwały próby i testy poszczególnych  elementów rakiety. Podczas Festiwalu Meteor 2010 w Toruniu miały miejsce  dwa starty w  ramach przygotowań do pokonania bariery dźwięku. Model  przygotowany  przez Paula Stanie, jednego z członków PTR  zaliczył cztery udane loty.

Rakieta jest wykonana metoda "Sandwich" - laminat szklany / balsa  /  laminat szklany. Metoda ta pozwala na uzyskanie bardzo lekkich oraz bardzo sztywnych i mocnych konstrukcji.

Całkowita długość rakiety: 1395 mm z czego:

- głowica : 255 mm

- końcówka: 12 mm

Średnica rakiety : 57,6 mm

Waga rakiety bez silnika : 850 g ( ze spadochronami oraz elektroniką)

Zadaniem docelowym tej rakiety, jest przekroczenie bariery dźwięku oraz przetestowanie elektroniki pokładowej na:

- wpływ przeciążenia dochodzącego do 45 g

- przekazywaniu danych o położeniu rakiety w chwili lądowania

- rejestracja parametrów z lotu rakiety tzn. prędkość, wysokość oraz przyspieszenie

Uzyskane dane będzie można odczytać za pomocą komputera PC , a odpowiedni program pozwala na przedstawienie danych w postaci wykresu, oraz za pomocą wartości liczbowych. Zastosowana elektronika jest w stanie rejestrować wysokość lotu z dokładnością do (+ - ) 15 cm.

Na pokładzie rakiety znajduje się również urządzenie pozwalające - przy zastosowanie najnowszej techniki satelitarnej - śledzenie toru lotu rakiety oraz jej późniejszego lądowania. Rakieta Hipersonal posiada dwa niezależne od siebie układy odzysku, które maja zminimalizować prawie do zera możliwość zejścia rakiety bez spadochronu.

Model startuje z wyrzutni wieżowej, trzy - prętowej, w celu uniknięcia  dodatkowych zaczepów powodujących jedynie wzrost oporów powietrza.

Odbyły się juz cztery loty próbne tej rakiety, a do najwyższych do tej pory należy lot na silniku AEROTECH klasy "H" który wyniósł 996 m. Lot odbył się w Toruniu na spotkaniu "Festiwal Rakietowy - Meteor 2010 " W tym miejscu należy dodać, ze uzyskana wysokość była tylko o 4 m niższa od maksymalnej dozwolonej .

Hipersonal w locie 09 październik 2010


Starty rakiety Hipersonal podczas Festiwalu Rakiet Meteor, październik 2010

Następny , piąty lot odbędzie się również na silniku AEROTECH klasy "J" na poligonie wojskowym w Toruniu. Tym razem rakieta powinna osiągnąć wysokość ok. 3.000m a jej maksymalna prędkość to ok. 400m/s.   Model w momencie przekraczania bariery dźwięku (342m/s) jest poddawany ogromnym silom oporów powietrza, które przy błędnym wykonaniu rakiety są w stanie rozerwać model.

Przyjęty Cx poddźwiękowy 0,4 oraz trzykrotny wzrost oporów dla 1Ma. Maksymalny opór powietrza na przekrój rakiety wyniesie 37 kg co nastąpi po 1,4s od startu na wysokości 500m. W tym momencie rakieta może być rozpędzona nawet do 1,4Ma.

Paul Stania, Polskie Towarzystwo Rakietowe

Patronat

O nas

Jesteśmy grupą ludzi, dla których astronautyka jest pasją. Wspieramy polskie dążenia w kierunku gospodarczego wykorzystania technologii kosmicznych. Jeśli interesują Cię zagadnienia związane z polskim space-techem, ta witryna jest dla Ciebie, jeśli chciałbyś nam pomóc wesprzyj nasze działania, dołącz do Nas!

Więcej informacji...

Powrót na górę